• Menu

Ušmourané odpoledne, hurá na rozhlednu Horní les

V den, kdy vrcholilo období sucha, obloha hlásila zataženo a pole sklizeno, tak jsme usoudili, že je ideální chvíle pro kontrolu rozhledny zvané Horní les. Zní to zvláštně, ale zkrátka se sešly podmínky na tolik neideální, že dokumentace trasy mi přišla jako moje občanská povinnost. Proč? U nás je krásně za všech okolností. Proto.

Trasa je prostá. Polička – cyklotrasa 4104 (Balda, Stašov, Rohozná) – hrad Svojanov – Hlásnice – Nyklovice – 5218 rozhledna Horní les

Polička jako na dlani. Vyrážíme.

Příjemný průjezd Baldou. Z Poličky až do Stašova se stoupá do mírného kopce, nic hrozného.

Záhy opouštíme les a držíme se cyklotrasy 4104, která nás po polní cestě sveze až do Stašova.

Vesnička, kde je událostí roku fotbalový turnaj zvaný “Stašovské bodlo”, konajíc se pravidelně poslední víkend v červenci.

Při průjezdu je mimo pěkných stavení, klidu k vidění i Fiat, jenž je doslova a do písmene velikosti popelnice.

Asfaltu dlouho neužíváme a vracíme se na polňačku. Idylka.

Výhledy jsou neustále velmi příjemné, sic se nejedná o nic okázalého. Cesta ale baví.

Již v dáli vidímě část jinak nekonečně dlouhé vesnice zvané Rohozná.

My ovšem míříme k jedné z největších parád celé trasy. Svojanov. Malebné náměstíčko s hradem, jakožto třešničkou na dortu.

hrad Svojanov

To už ale míjíme kostel sv. Petra a Pavla. Svojanov se rozhléhá v krásném údolíčku, jímž trpělivě proudí tok Křetínka. To také znamené, že ze Svojanova se musí je vždy do kopce.

My zvolili cestu přes legendární Hláseňák. Kopec s nekompromisním sklonem, který nepovolí. Ve chvíli, kdy se člověk vydrápe až k samotné vesničce, tak si myslí, že má vyhráno. Chyba lávky přátelé. Naopak jdeme do finále, sklon se ještě o kousek zvedne. Jeden si až říká, jak je možné, že v takovém krpále vůbec stojí nějaká vesnička?

..Nicméně Hlásnice zde píše historii již od nepaměti.

O původu jména Hlásnice se vypravují dvě různé pověsti. Jedna praví, že Hlásnice vznikla tehdy, když z věže na hradě Svojanově byla ohromným větrem odnesena v tato místa střecha příbytku hlásného.

Druhá pověst říká, že původ jména nutno hledati ve jménu hlásných, tj. strážců zde usazených, jejichž úkolem bylo hlásiti pohyby a postup nepřátelských vojsk a chrániti kupců, kteří tudy procházeli.

Těžko rozhodnouti, která pověst je pravdivá. Z vrcholu je krásný rozhled po daleké krajině až k Drahanským a Sloupským vrchům a na sever k horám Orlickým.

Na druhé fotce ti s bystřejším okem dokonce zahlédnou hrad Svojanov.

Nicméně, to už spěcháme směr Nyklovice. Malý kousek projíždíme po modré turistické trase, která nás napojí na silnici nižší třídy.

Pole, pole, políčka a kopečky.

V dáli Hartmanice.

V dáli Bystré. Město legendárních Všech dobrých rodáků, kdy se valná část filmu točila právě v Bystrém.

V dobách dávno dávných jsem na motivy filmu zpracovával hru do aplikace zvané Geofun. Myslím, že hra neurazí. Člověk si projde vesnici, průběžně zhlédne úseky filmu, které se na daném místě odehrály a v závěru je k přečtení pěkný rozhovor s režisérem filmu panem Jasným, který v Bystrém vegetuje.

To už vjíždíme do Nyklovic. Rozhledna je blíže a blíže.

Projíždíme množstvím krásným chaloupek. Držíme se modré trasy či cyklotrasy 5218.

Opět se vracíme do lesa. Cesta je dobrá. Terén spíše zvlněný.

To až do chvíle, kdy dojedeme pod samotnou rozhlednu. Cedule Dudkovice praví, že na rozhlednu není daleko. Přesně 696 metrů. Ale pozor. Jedná se pravděpodobně o jeden z nejprudčích krpálů ever. Průměrné stoupání je 12 procent, místy až 20, prostě mňamka.

A je to. Nalézáme se v nadmořské výšce 765 metrů nad mořem. Výška rozhledny je 59 metrů a k dovršení vrcholu je zapotřebí zdolat 201 schodů.

rozhledna Horní les

Výhled je parádní. Vynaložené úsilí se prostě vrací v míře vrchovaté. Zde je k vidění malá část přehrady Vír.

Rovečné.

Rozhledna Horní les výhled

V dáli ční Orlické hory a Jeseníky. Je to paráda.

Za sebe musím říct, že tato trasa patří do nekonečného přehršle možností, které nabízí středobod zvaný Polička. Město, jenž je z mého pohledu doslova perfektně položeno pro všechny fanoušky cyklistiky. Možnosti kombinace tras jsou nekonečné, zážitky zaručené, výkon poctivý, návratnost v podobě spokojenosti je jistá…